![]() |
Hele Cold Mailman og halve Kollwitz. På en gang. Det er forresten sykt indie med vintage-filter. |
Nei, virkelig ikke, jeg har ikke tenkt å returnere fra en altfor lang pause for å skrive om et band som heter Tjueti. Ehehehehe. Det som er målet mitt med dette innlegget, som blir det første på nesten to måneder, noe jeg kommer tilbake til straks, er å oppsummere året tjueti. Jeg vet noen mener det er døvt å kåre sine favoritter før året er omme, men det blir fort sånn når man nærmer seg jul, for man kan med ekstrem stor sikkerhet forvente at det ikke dukker noen ypperlige plater ut av intet.
Jeg funderte også på hvordan jeg skulle få delt disse listene med diverse favoritter. Det selvsagte var jo denne bloggen her, men så sitter jeg fort med følelsen av at bloggen er noe fryktelig lite givende mas når det er lenge siden forrige innlegg. Nå er jeg noen titalls ord inne, og jeg har det veldig fint. Man glemmer ofte bort ting når de får ligge for lenge. Det samme gjelder egentlig en del plater.
Så når andre nettsteder, aviser og magasiner begynte å oppsummere året som var godt musikalsk tenkte jeg selvsagt på dette selv. Det betød at jeg tenkte på mine tidligere favoritter, vurderte mine øyeblikkelige favoritter osv. En del plater blir det å skulle tenke tilbake på, tross i at det bare har gått mindre enn tolv måneder, og ofte har man et mer nostalgisk forhold enn hva faktisk stemmer. Ta for eksempel Shining. Ypperlig plate når den kom. Nå som jeg fant den fram igjen etter fryktelig lang tid innså jeg at "Joda, dette er skikkelig kult, brutalt og særegent." Så blir det ved det. For det er ikke en spesielt behagelig plate å høre på, egentlig, for det er fett og artsy, men det blir tidvis mer slitsomt enn kult. Dette sier jeg uten å ønske å høres ut som en fitte, altså. Så var det Kvelertak og Lars Vaular. To andre plater mange forventer at man skal ha med på sin topp ti når man oppsummerer tjueti. Førstnevnte er liksom den nye kronhertugen innen norsk ballerock. Joda, men det betyr ikke at jeg synes at det er en av de aller, aller beste albumene fra Norge i år. For det er fett og fint, men mangler den siste kunstneriske piffen jeg har en tendens til å trenge for å virkelig bli skikkelig og langvarig forelska. Og Lars Vaular da. Først var jeg i ekstase, men for min del har den vist seg å være som omtrent all annen norsk hip-hop dørgende kjedelig. Ikke særlig spennende beats eller tekster. Så den var åpenbar å ta bort.
Som det kommer frem, så har norsk musikk en tendens til å få hovedfokuset mitt. Jeg aner ikke hvorfor, men jeg er sånn en type, og det er uten å ha noen form for patriotiske eller nasjonalistiske tendenser. For meg er Norge bare en stat jeg er heldig jeg bor i, men ikke stort mer følelsesmessig tilknytning enn det. Sett bort ifra norsk musikflora, for å bruke et døvt uttrykk.
Jeg merker allerede at dette innlegget kommer til å bli alt for langt til at noen kommer til å gidde å lese det, men det er et helt år (og to måneder uten blogginnlegg) som skal oppsummeres, og da blir det slik. Dermed kan vi gå rett inn i det, så kan vi heller preike svada etterpå. Først ut er det noe ambivalente konseptet med årsbesteliste for norske plater. Det handler ikke om at jeg mener at norsk musikk er dårligere enn utenlandsk klasse, for de to øverste platene er nok mine største favoritter i år totalt sett, men av en eller annen grunn ser jeg alltid et behov for å sette norsk musikk for seg selv med slike lister. Det har nok med at ekskludering av bra plater er noe dritt.
Beste norske plater fra Tjueti
1. Kollwitz - Like Iron I Rust

2. Cold Mailman - Relax; The Mountain Will Come To You

3. Susanne Sundfør - The Brothel

4. Röyksopp - Senior

5. Motorpsycho - Heavy Metal Fruit
"Norges beste band" våger en del folk å kalle Motorpsycho. Selv er jeg ikke så fryktelig uenig, og sutrer relativt ofte for meg selv om hva jeg må ha gått glipp av da jeg satt her i Mandal da Motorpsycho spilte det jeg selv mener er deres beste, Timothy's Monster, i sin helhet på Øyafestivalen i høst. Heldigvis har jeg mulighet til å trøste meg med fabelaktige og massive Heavy Metal Fruit - en progrocksak uten særlig sidestykke på norsk jord (såvidt jeg vet, som sagt, jeg er egentlig en idiot). Motorpsycho gjør det de kan best - blande skjegg, tung rock, atmosfæriske pop-elementer og en kjempemessig vilje til å jazze seg gjennom det meste, uten at det blir i det meste laget.
6. The Megaphonic Thrift - Decay Decoy
Jeg kan med ganske stor sikkerhet si at idéen om Decay Decoy er sannsynligvis bedre enn plata selv, tross i at den er mådderfåkkings sweet i seg selv, så hadde jeg rimelig massive forventinger til plateslippet til Bergens/Haugesunds-bandet med folk fra The Low Frequency In Stereo (en fryktelig god kanditat til Norges beste band) og ikke minst en trommis som ellers pleier å leke seg i Casiokids. En hel del vil nok surmule mens de poengterer at dette er fryktelig likt Sonic Youth, vel, for min del så kom The Megaphonic Thrift nær mitt hjertet en stund før Sonic Youth. Enkelt forklart er dette halvmonotoni, popmelodier, kule riff og en hel del sinnsjuk støy. Legg til lettbeinte og smått absurde tekster og en fryktelig trøtt vokal, så har du to elementer som også passer perfekt inn i smørja. Etter å vende tilbake fra en lang pause innså jeg at dette var flere hakk bedre enn hva jeg husket det som. Finn fram konfetti og ballonger til de instrumentale meltdownsene og de drømmende partiene.

8. Jaga Jazzist - One-Armed Bandit
Selv om det ikke er en dritt å tjene på Jaga Jazzist for Horntveth Bros. og resten av gjengen, så er det tydeligvis masse storslått musikk å hente. Der de tidligere utgivelsene har lidd litt av litt varierende låtkvalitet holder One-Armed Bandit den jevne fanen hakket høyere denne gang. For lite jazz til å være jazz, for lite rock til å være rock, men generelt fryktelig særegent og ypperlig. Ikke minst er dette overraskende lystbetont og lett å svelge til å være et, ihvertfall teknisk sett, jazzorkester. Tenke seg til, vi snakker ni-ti folk som gjør det de virkelig kan best i hele verden og pumper ut noe usannsynlig fett for de litt mindre streite jazzkidza. All honnør og feite doser kudos for denna her.
9. Thelma & Clyde - White Line

10. Kråkesølv - Bomtur Til Jorda
På omtrent samme tid i fjor mente jeg at Kråkesølv sin debutplate var det beste fra norsk jord i løpet av 2009. Jeg tror nok jeg har skrudd den ned til en vel fortjent tredjeplass siden, der ypperlige discoprogrockpop-fabelaktigheten ved Montée og 60-talls-estetikken-blandet-med-fremtidselementer-og-absurde-tekster-så-det-holder til The Low Frequency har fått sin vel fortjente plass på topps. Vel, unyttig å vite nå, men Kråkesølv har nok ikke blitt noe særlig dårligere siden sist. Bomtur Til Jorda vil nok aldri kunne sammenligne seg med den ekstremt godt produserte og særegne visepoprocken fra førsteplata, men det låter fortsatt umiskjennelig som de samme Bodø-karene. Muligens noe takket være produsent Øystein Greni, så har de valgt å skru ned på den tunge produksjonen som preget Trådnøsting for rett og slett bli mer rock i form av å spelle det inn på analogt utstyr, og uten å pirke for mye i det i ettertid. De er fremdeles unike og ypperlige, og plata er pokker meg ikke dum den heller. Tjohei.
Dette kommer aldri til å gå bra. Jeg har allerede sittet i over to timer og jobbet med dette, og enden er på ingen måte nær. Heng med. Jeg valgte også å kjøre på med en beste låter for året sak. Som sagt, heng med.
Beste norske låter fra Tjueti
1. Kollwitz - Like Iron I Rust
Det som kan sies om Kollwitz er allerede sagt et par tusen ganger, men sistesporet og tittellåta fra plata deres, og også den lengste er virkelig deres musikalske høydare sålangt. Et femten-minutter epos med flerfoldige vekslinger mellom rolige og aggressive partier i typisk post-rock-ånd, men et ypperlig midtparti med tung bruk av strykere. Jøsses.

3. Cold Mailman - Pull Yourself Together And Fall In Love With Me
Litt kleint å følge nesten samme band som med albumlista, men dette er virkelig en av det største poplåtene på lenge, uten å være stor - akkurat slik Cold Mailman byr på. Med en herlig melodi og en ufarlig progresjon var dette virkelig låta som fikk meg til å oppdage, samt glede meg iherdig til plata den tilhører.
4. Susanne Sundfør - It's All Gone Tomorrow

5. Rumble In Rhodos - White Dancing

6. Motorpsycho - Gullible's Travails

7. Serena-Maneesh - Reprobate!
Andreplata til Serena-Maneesh var en liten skuffelse for min del - den nådde aldri de kvalitetsmessige høydene jeg forventet takket være denne låt (og selvsagt førsteplata). En ekstremt hard poplåt på mange måter. Med andre ord - helt typisk Serena-Maneesh.
8.Montée - Ghost

9. The Megaphonic Thrift - Talks Like A Weed King

10. Nils Bech - Contemporary Dancing
Særingen Nils Bech ble nok glemt litt bort etterhvert, men denne låta der han på lystig superhomovis viser dem som ikke lot ham komme inn på en eller annen ballettskole hvor skapet skal stå, er pokker meg ikke dum..Særs utypisk norsk musikk i tillegg - synthpop, bedriten engelskuttale og masser saxofon i ett. Denne skal jeg love dere jeg har sittedanset til.
Jeg hadde faktisk tenkt å ha både den norske og utenlandske delen i én, men herre, dobbelt så langt som dette er tullete. Derfor kan jeg love (ja, jeg LOVER et innlegg) svært snarlig. Derimot kan jeg heller avslutte med en slags oppsummering av det siste året med bloggen. Dette vil nok være dritdøvt for omtrent alle, men dere fuckups som fortsatt leser vil nok kose dere glugg.
For å si det slik jeg har gjort tusen ganger, så har dette alltid vært en sak jeg har gjort for å ha noe å jeg liker å gjøre. Og jøsses, saker har vokst ut av det. Da jeg startet denne tullete saken en gang i august en gang i fjor så var innleggene korte som fanden, og de sugde generelt store mengder balle. Helt klin seriøst. Jeg blir flau av å lese de eldste innleggene. Så døde bloggen slik den har gjort mang en gang, for så å blomstre opp som en slags adventskalender i fjor. Litt bedre skriblerier, men i heiane, fortsatt ganske ubrukelig saker opp mot hva jeg har klemt ut med de siste tyve innleggene, for å ta et plutselig anslag. Så har jeg vel blitt gradvis klokere og gradvis flinkere til å skrive. Likevel dukker det opp forstyrrende elementer (andre ting å gjøre) fordi ting i livet endrer seg. (Grøss, merker hvor dørgende kjedelig og nitrist dette er, skal prøve å komme meg ut av dette hølet.) Vel, for å si det kort, dette har vært en port til litt forskjellige saker. TrashPop-skribentarbeid som førte til en hel del kule konsertturer i Kristisansand i fjor, Musikknyheter-skribentarbeid som har ført til at jeg har fått møtt et par flinke musikere, fått dratt på konserter og generelt fått skrevet en hel del.
Dere som har en tendens til å lese fast husker nok det at jeg fortalte om at NRK Urørt hadde kalt meg inn til å planlegge hvordan Urørtfinalen 2010 skal gå for seg i januar. Om det var kult? Javisst! Ikke er det bare herlig å få lov til å jobbe med skribenter og generelle flinkiser man ser opp til for én dag, men jeg følte også jeg fikk gjennom noen av mine tanker rundt konseptet. Jeg tror ikke jeg har lov til å si noen ting, men jeg tror jeg får slippe unna med å si at vi bestemte oss for noen rimelig drastiske endringer ved konseptet. Når jeg i tillegg får dra på lisenskronebetalt tur til Urørtfinalen, da kan jeg virkelig være takknemlig. Ikke minst når jeg også fikk dra på min debutkonsert med Kollwitz når jeg var på den turen. Min venn Erlend og jeg var enige: dette var noe av det bedre vi hadde sett. Den mentale utmattelsen var stor. For et utrolig fabelaktig band.
Takk for meg. Vi sees igjen med masse mer svada snart. (Så håper jeg dere ikke følte dette var noe dritt. Det hadde sugd. Si ifra hvis dere synes det. Ris/ros-regelen. Du vet. Jeg har ihvertfall forsøkt på et eller annet her.)
Ja, forresten på vei ut internettdøra får du la meg stille det standariserte bloggspørsmålet: hvordan vil du oppsummere året som har gått i norsk, musikalsk forstand?
.
Finfin liste!
SvarSlettGanske enig i mye av det du skriver, og når det gjelder Kvelertakskiva, så må jeg ærlig talt innrømme at jeg ikke synes den er noen sekserskive. For all del, fett band, men låtene, og plata i sin helhet fremstår som litt for "enkel" til å håve inn seksere over en lav sko.
Synes ikke på noen måte at den er nyskapende. Men at det er årets beste plate, med ei pils i høyre og en barmfager blondine i venstre, det er et faktum!
Min Susanne-favoritt er forøvrig "Knight of Noir" :)
God Jul
Du er helt rå Kim. Seriøst
SvarSlettGreetings Anon: Joda, jeg har nok vært i overkant streng med Kvelertak ser jeg nå i ettertid, men som sagt, det er mange plater som kommer langt foran, tross i at det er helt ypperlig machomusikk. Så joda, jeg digger min Kvelertak en gang i blant.
SvarSlettFåkk meg til venstre! Forbanna mesterverk!
SvarSlett