søndag 23. august 2009

Casiokids

Casiokids er en gjeng bergensere jeg falt for da jeg hørte Fot I Hose for første gang en gang i april.

Konseptet Casiokids er som følger: miks lyden av et par Casio-synther med lett indie rock. Skriv så svært enkle, men fabelaktige popmelodier med barnslige tekster på norsk. Jeg forstår godt dem med problemer med musikk med norske tekster, men en viktig faktor teller inn. Dialekt. Rogalands og Bergens funker helt ultimat. Bokmål høres svært dølt ut. Først og fremst med tanke på dølle rappere som kjører norsk. (Erik og Kriss, Jå9 & OnklP, Karpe Diem)

For deg med lettere fobi for pur electronica (av en eller annen merkelig, konservativ grunn), så har Casiokids trommer, bass og gitar med på låtene, til tross for at låtene er drevet av synthene. En ekstremt flott miks av electropop og indie rock altså.
Det skal sies at en gang for ikke så veldig lenge siden hadde jeg også problemer med elektronisk musikk, men hællemåne for en glede å være forbi en slik tullette fase!

På grunn av fallende platesalg bestemte Casiokids for at de ikke gidder å spille inn en plate i et strekk, de spiller heller inn en låt når den er perfekt og mekker en singel. Ser ikke helt hvordan det hjelper dem, for jeg gidder ikke betale for fysiske singler. Tviler på det er så mange andre som gidder det heller. Men hvis du er en av de vakre menneskene som fortsatt av en eller annen merkelig grunn kjøper fysiske singler: kontakt meg.
Vel, det betyr også at Kim blir sadface, for han vil ha et album med minst alle de ekstremt flotte singlene de har sluppet sålangt i år. (Det skal sies at de gav ut en EP eller noe i 2006 kalt Fück Midi!, det er noen flotte låter der, men først og fremst mye lyd og annet stæsj fremfor musikk.) Heldigvis har de sagt at de muligens gir ut en plate med alle singlene på, når de har nok. Med 5 stykk sålangt i år håper jeg det ikke tar for lenge.

Jeg har spådd dette før, men spår igjen, Casiokids kommer til å bli det nye store frå Noreg når de endelig får sluppet en skive.

Vel, nok om det, det er nå det er på tide at du blir forelsket i Casiokids. Derfor linkzor jeg til Spotzifies akkurat her.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

 
Bloggen Kim von Klev er en del av Kim von Klev-bloggene