fredag 11. september 2009

The Dead Weather

Dette fabelaktige orkesteret fikk jeg høre om tidlig i år en gang takket være min venn King André som hang på ultimateguitar.com.

Storfornøyd med Kong Midas sine to andre prosjekter gledet jeg meg som en unge i 4-5 måneder til debutalbumet kom i juli. Og den skiva er relativt awesome.

The Dead Weather har en slags mørk tilnærming til bluesen. Som min gode venn Mr. T sa: "Det høres ut som en mørk og skummel The Doors." Enhver sammenligning med The Doors er jo et mega-kvalitetsstempel i seg selv.

Ikke nok med at bandet inneholder tiårets musiker, både nerdelook-bassisten fra The Raconteurs og keyboardisten/gitaristen til Queens of the Stone Age er med i bandet.
Så topper de det hele med rockehistoriens muligens heiteste kvinnemenneske, som forøvrig også spiller i kvalitetsindiebandet The Kills. Konklusjon: Alison Mosshart er bra kvinne. Ekstremt flott stemme har hun også.

Den store overraskelsen med bandet er kanskje at Jack White spelar trummer. Men, fortvil ikke, han er en jævlig dyktig trommis, til tross for at han har satt opp trommene sine fryktelig tungvint. Men, som han sier om gitarene sine "I want it to be a struggle."

Som alt annet av Jack White, det er bluesete, det er sært, det er awesome. Til tross for alle likhetene har alle bandene sin distinkte sound. Det setter jeg stor pris på.


Sannsynligvis kommer jeg til å mekke en Del 4, når Jack White kommer med sin første soloskive til våren. Det gledes.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

 
Bloggen Kim von Klev er en del av Kim von Klev-bloggene