fredag 9. juli 2010

Next Life



Dagen er kommet. På tide å dø.

Ja, vi skal inn i den brutale gata idag. Som jeg nevnte i går, så er dette noe så absurd som gammal nittitallsspillmusikk med ekstremt aggressive synther blandet med de progressive og rytmetekniske elementene fra mathcoren. For å gjøre det litt enklere - tenk et instrumentalt The Dillinger Escape Plan gjemt bak overstyrte gitarer, sinnsyke trommemaskiner og skremmende synther fra en annen verden.

Rytmene starter og stopper konstant, mens låtene på en gjennomsnittslengde på halvannet minutt kastes i tusen forskjellige retninger i løpet av sin korte levetid.

Next Life er, sålangt som jeg har forstått, et rimelig kredibelt band fra Norge, altså. Det ble startet av en norsk-asiater ved navn Hai Nguyen Dinh på gitar som tok med seg hans venn Tormod Christensen på synth i 1999 som (jeg antar) et slags musikalsk kunstprosjekt. Asiateren er tydeligvis kreditert med lys og bilde i tillegg til gitar - så jeg antar at det er et skremmende sceneshow når de spiller live.

Hvis jeg har forstått det rett har det seg også slik at de har fått seg en ordentlig trommis, endelig, etter ti år.

Men, ja - dette er rimelig absurde post-moderne saker, men som alt annet jeg vier innlegg til på bloggen - så elsker jeg det. For det er bare et eller annet med bandets unike vesen og sci-fi-mørke som gjør at det låter råkult - men se ikke bort ifra at det krever en del toleranse og tid for å like dette.
Anyways, de har turnert med Snöras - i tillegg til å være på samme plateselskap som dem - Fysisk Format, som sannsynligvis er det beste plateselskapet i hele Norge. Kudos lang, lang vei.

Jeg har en god grunn til å ta dette bandet i dag: tidligere denne uka kom de nemlig med en EP ved navn Resurrection. En rimelig skuffende EP, i så måte. Sett bort i fra ett spor: Anti Matter (som du finner på Bransjevelter #3), så er resten av materialet tatt fra ypperlige The Lost Age fra tidlig i fjor. Sannsynligvis er den kalt Ressurection så de kan ha en liten revival for seg selv - og en unnskyldning til å turnere igjen. Jeg slenger meg ihvertfall på hvis de stikker innom Kristiansand.

Lytt i Spotify.

Lytt i Wimp.

Lytt i Myspace. (Anti Matter, Sol Blade)

Jeg har forresten oppdatert min spilleliste med digge låter fra 2k10/2010. Sortér etter Added, plis.

Neste gang skal det handle om et hip-hop-band. Som i et bandband.

1 kommentar:

 
Bloggen Kim von Klev er en del av Kim von Klev-bloggene