onsdag 5. januar 2011

Säkert



Je, sikkert.

En vil kanskje si at "Ja, Säkert, jo det er säker musik," for så å klaske seg på låret å glise bredt. Nå vet jeg tross alt ikke om de menneskene som har det der som sin humor er de samme folkene som er såpass pretensiøse når det kommer til musikk at de kaller noen form musikk for sikkert - det er høyst sannsynligvis disse veldig vanlige menneskene som hører på Radio Norge og aldri en gang vil få høre om Annika Norlin. Noe som er litt kjipt, ettersom dette faktisk er veldig fin musikk. Og hvis den heteroseksuelle duden som sitter og skriver dette får stikke hodet fram, ja, så er Annika Norlin veldig fin hun og. Veldig fin.

Det kan jo være interessant å vite at denne veldig vakre, svenske fruen har to prosjekter. Og begge er egentlig kun rotfestet i hun/henne selv. Jeg lar meg selv anta at hun har et backingband her og der, men dette Säkert er hennes svenskspråklige prosjekt, mens hennes engelskspråklige musikalske prosjekt heter Hello Saferide. Litt spennende å ha to nesten likestilte prosjekter, både lydbildemessig og tidsfokusmessig (sistnevnte er pure antagelser, men det kan i det minste virke slik), med den eneste forskjellen at man skal kunne synge på forskjellige språk. Og helt ærlig, jeg synes hennes halvakustiske, iblant litt storslåtte sensommerspop gjør seg mye bedre på svensk. Alt blir så vakkert på svensk. Ork. Bokmålsnorsk i musikk gir meg brekninger. Klin seriøst. (Ikke bokstavelig talt.) Mer om det en annen gang.

I tillegg så har hun visstnok jobbet lenge i svensk P3. Noe som gjør meg veldig glad. For ikke bare elsker jeg norsk P3 (stort sett) av hele mitt hjerte, men svensk P3 lager kanskje det beste radioprogrammet noen sinne. Bedre enn Radioresepsjonen eller Banden som mekkes her på norsk jord? Nuvel, det er en annen klasse av hva man kaller kvalitet. Det er ikke morsomt en plass. Verkligheten heter det, og, ja, det er virkelig verdens beste radioprogram. Jeg tror neppe Radioresepsjonen eller Banden har gitt meg den overdosen av vakker og sørgmodig lykke som jeg får når jeg hører tvers igjennom den siste Cold Mailman-plata, og føles renset når Lullaby er slutt, eller som når jeg hadde lest gjennom Mannen Som Elsket Yngve, sett ferdig Synecdoche, New York - eller hørt et par av de beste Verkligheten-sendingene. For de klarer å finne historier iblant som bare blåser hetta av deg. Grøss. Det uttrykket er så antiklimatisk på norsk. "To get mindblown" blir "Å få hetta blåst av seg". Døvt.

Uansett, den første låta i Säkert-introduksjonsspillelista nedenfor Honung gir meg nesten den følelsen. Og det er jo et massivt kompliment i seg selv.

Lytt i Spotify.

Men sjekk ut Verkligheten, da. En time i uka med svensk radiomagi er da ingenting for litt glede. Sjekk ut Säkert mens du laster ned din første podcast.

Ha det bra, min venn.
.

1 kommentar:

  1. Å, dette er nydelig.

    /Å vite at det jeg skriver gjør deg lykkelig, om enn bare i små ekspresso-shots-doser, er det fantastisk og det gjør meg også veldig glad. Jeg synes forresten ikke du (eller noen andre) virker som stalkere ved å kommentere, jeg synes bare du er fin som bryr deg såpass at du skriver noe til meg.

    SvarSlett

 
Bloggen Kim von Klev er en del av Kim von Klev-bloggene