tirsdag 25. mai 2010

Deftones



Nok en dag er kommet, og nok en dag er snart omme. Dermed er det på tide å få skvist ut noen nye tipsoz.

For å ha litt fyllstoff:
Tidligere idag har jeg endelig fått sett den siste episoden av LOST noen sinne. Joda, jeg vet at absolutt alle hater den serien, men konseptet med at seeren må jobbe litt selv treffer meg midt i hjerterota. Hvordan var da så episoden? Svar: Ikke helt hva jeg hadde forventet hva kvalitet angår. Det får bare være.

En ting som slo meg daudtrøtt på min sedvanlige søppelrute til Kristiansand idag var at det bandet jeg skal tipse om idag er et metallband. Fåkk liksom. Et metallband utenom metallsøndag - midt i uka. Jeg tror jeg skal kunne klare å sno meg unna, likevel, ser du.

Deftones er som mange band noe jeg ikke hadde hørt om før de brifet med en singel i vinter, men selvsagt er det ganske store saker, og semi-nu metal-veteraner (grøss, for ja, nu metal er en sjanger med mye jævlig ved seg).
Nuvel, Deftones er ikke spesielt nu metal, heldigvis, tja, la oss heller si alt.metall - den klassiske sjangergreia med tunge riff kombinert med ekstremt dystre og tilgjengelige kvasi-popmelodier, og akkurat derfor slipper jeg unna, fordi metallestetikken ved Deftones er ikke spesielt fremtredende, og en av de aller beste låtene fra den flunkende nye plata (Beauty School) er mye heller en alt.rock-låt, slik band på sent 90-tall og tidlig 2000-tall mestret.

I all hovedsak låter dette ved første lytt som noe jeg ville klassisfisert som guilty pleasure-musikk, men Deftones er (ihvertfall med den seneste plata), så forbasket bra at det ville vært en hån å kalt det en guilty pleasure - låtene sitter ved en gang, men likevel har de voksepotensiale ved seg. Pokker meg ikke dumt.

Av andre info: de er semi-gamlinger hele gjengen, men vokalisten Chino Moreno låter som en ungfole, samt at bassisten Chi Chong har ligget i koma etter en stygg bilulykke for et par år tilbake. Nok om det, nå er det lyttetid.

Lytt i Wimp.

Lytt i Spotify.

Musikkvideo: Rocket Skates


Annet nytt: jeg ber igjen alle "subscribe" til Kim von Klev: bloggens helt egne, offisielle Spotify-spilleliste ved å trykke her.
HUGS! Sorter etter nyligst lagt til (pil opp på Added), slik at du alltid får de siste låtene jeg har lagt til helt på topp og klare til konsumering.

Neste bloggrunde vil inneholde hipsterdansepønk. Før det kan du trykke på lik-knappen nedenfor, sånn at bloggfittesyndromet mitt kan få det daglige knarket det trenger.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

 
Bloggen Kim von Klev er en del av Kim von Klev-bloggene