fredag 30. april 2010

The Middle East



Frëdag. I kveld har jeg det ekstremt ufett, for mens mine comprendes, som jeg har valgt med ekstremt omhu, gjør en god jobb som drankere, så sitter jeg hjemme av diverse årsaker. Jeg skal ikke blir for privat her, ettersom jeg ønsker ikke at dette skal bli en blogg om hvordan livet mitt er og hvor bitter jeg er over at jeg lever, men iblant skinner min smålige bitterhet gjennom en smule. Som nå.

Dermed er det godt at jeg kan gjøre denne fredagen ennå mørkere ledet an av en fisefin australsk gjeng.
Med helt fantastisk vakker, i hovedsak akustisk, musikk med sine føtter dypt plantet i både folk og country, så fremstår The Middle East som en slags cross-over av de to helt nydelige bandene Band of Horses og Fleet Foxes. Bare langt mørkere enn de to nevnte, ihvertfall Fleet Foxes - spesielt når de på Beleriand bringer frem et ekstremt skummelt lydbilde, takket være en sjukt jævlig lydvegg av mørke.

Men i hovedsak er dette megatrivelig musikk, men låtnavn som The Darkest Side sier vel litt om tematikken.

Disse var, i hvert fall i følge den dyktige musikkjournalisten Kristin Winsents i Lydverket, den virkelig store mindbloweren på SXSW. For dere som ikke aner hva det er, så er det (som jeg har forstått) verdens største bransjefestival innen kultur/media-shit, med spill, teknologi - men for de aller fleste - musikk, der flere tusen band spiller på klubber over hele Austin, Texas på et par dager.

De fikk nettopp lagt sin EP-aktige sak fra i fjor ut på digitale shitzez her i Norge, så vi kan kose oss med den i sjuke mengder.

Lytt i Wimp.

Lytt i Spotify.

Lytt i Myspace. (Anbefalt: The Darkest Side, Blood)

Musikkvideo: Blood (Nei, det er ikke noe galt med PCen din, videoen er hakkete av natur.)


Forresten, jeg fikk endelig klemt ut en plateanmeldelse jeg har ruget på helt sjukt lenge. Les den svært gjerne hvis du har lyst.
Musikknyheter.no: Serena-Maneesh - Abyss In B Minor

Forresten numero duo, forrige måned begynte meg og et par andre i Musikknyheter å sette sammen en spilleliste for Wimp med noe av de bedre låtene fra måneden som hadde gått. Nå har vi satt sammen nummer to, som tar for seg utgivelser fra april. Kos deg med den, hvis du føler for det.
Musikknyheter april 2010

På søndag: blackmetallere som har gått pønk.

2 kommentarer:

  1. beleriand er det alviske landet som blir oversvømmet i Silmarillion, forhistorien til Ringenes Herre. btw

    SvarSlett
  2. Takker for enda en av dine massive faktoider.

    SvarSlett

 
Bloggen Kim von Klev er en del av Kim von Klev-bloggene