tirsdag 2. februar 2010

The Album Leaf




The Album er et nydelig prosjekt ledet av Jimmy LaValle, den skjeggete amerikaneren helt i front.


Han har gitt ut fem album til nå, deriblant den nydelige A Chorus of Storytellers, som kom i går. Har fått hørt en del på den allerede. Høy kvalitet.


Men hvordan låter det, tenker du kanskje? Vel. Det låter litt som ganske vanlig, lavmælt piano/gitarpop, dog er det ofte instrumentale låter vi snakker om her. Derimot har han og hans mange gode hjelpere tatt i bruk store mengder elektronikk, i form av både ambiente synther og knitrete trommemaskiner. I tillegg har de gjort det hele til om til nydelig post-rocken som jeg har en stor kjærlighet for, spesielt for øyeblikket, med stor endring i intensiteten, uten stort videre kompleksitet i låtkonstruksjonene. Det er ikke slik at han har mange instrumentale låter fordi han har stygg stemme. Sangstemmen hans er upåklagelig koselig.


Da er det rimelig kult at han fikk med seg Islands beste band, post-rocklegendene Sigur Rós, på sitt tredje album, In A Safe Place, fra 2004. Der har de hjulpet Jimmy LaValle i form av å spille en rekke instrumenter. Et virkelig nydelig album er det også.


A Chorus of Storytellers er som mange blodferske album ikke å finne med en gang på det bittelitt harry programmet Spotify. Dermed har jeg slengt med to kutt derfra, i tillegg til to kutt fra In A Safe Place, som faktisk er på Spotify.


Lytt.



Blank Pages, fra A Chorus of Storytellers



Falling From The Sun, fra A Chorus of Storytellers


Tusen takk til André for å tipse meg om dette bandet. Han er pus.


Hva synes du om The Album Leaf?

1 kommentar:

  1. The Album Leaf er den musikken jeg har på når jeg bare sitter og chiller. Den musikken som jeg hører på når jeg vil vekk fra alt det hverdagslige stresset. The Album Leaf <3

    SvarSlett

 
Bloggen Kim von Klev er en del av Kim von Klev-bloggene