tirsdag 23. februar 2010

Efterklang



Dansk musikk! What?! Tydeligvis har Danmark klart å fostre andre bra band enn Mew. Jeg er litt overrasket selv. Jeg kunne jo skryte på meg at avslutningen på gårsdagens post (hvis du ikke fikk med meg mine helt fantastiske ord, la meg resitere meg selv: "tillykke; som en bolledanske ville sagt") var et hint til dagens anbefaling. Rene tilfeldigheter.

Dette er et band jeg har kjent til en stund, noe som i min definisjon betyr: kunne memorere navnet når man tilfeldigvis ser det / hører det ved flere anledninger. I går kom de med sitt, som jeg kan huske av min lille research-runde tidligere idag, tredje album. Jeg har hørt gjennom det 1,25 ganger idag, og hurra! Det er bra musikk, bra plate, og bra band. Hva man kan oppdage ved å bare ta en titt på ting man "kjenner til" når det blir aktuelt. På grunn av Efterklang kan jeg krysse av på et av mine punkter for en godt utført dag; "Oppdag et nytt / "nytt" band." Et annet punkt er, såfremt det er mandag, tirsdag, onsdag eller torsdag, "hør på dagens sending av Radioresepsjonen". Det skal jeg få gjort etterpå.

La oss hoppe inn i musikken. Dette er er nydelig, storslått indiepop med ekstremt fisefin og fyldig lyd. Med et relativt stort antall medlemmer (såvidt jeg har oppfattet: 6-7, flere enn på bildet altså, deriblant en kvinne), masse instrumenter, deriblant litt elektronikk, men først og fremst masse flerstemte koringer, gitarer, masse piano, nydelig tromming,og ikke minst strykere og blåsere! Topp kvalitet er det på låtoppbygningene også. Lag på lag med instrumenter og økning i intensitet. Akkurat slik jeg liker min musikk. (Post-rock i mitt hjerte)

Likte du Local Natives, eller noe et bittelite hakk lengre unna, Fleet Foxes, så kommer du til å elske denne skiva av Efterklang. Har ikke tatt en sjekk i det hele tatt hvordan de låt tidligere. Albumet heter Magic Chairs, så vet du det.

Lytt.

På gjensyn.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

 
Bloggen Kim von Klev er en del av Kim von Klev-bloggene