fredag 11. juni 2010

Anna von Hausswolff

Foto: Cora Hillebrand/Kning Disk

Greit, på tide å bli skikkelig dystre igjen. Denne gang kan vi takke en ung pike fra Sverige for å gjøre livene våre miserable.

Anna von Hausswolff har flere likhetstrekk med Susanne Sundfør enn at hun er ung og lager megadyster popmusikk, men hun har også en ekstremt kraftfull, vakker og variert sangstemme, vet også det å eksperimentere med låtkomposisjonene og instrumentbruken. Her er det masser med skitskumle gitarer, massive trommer, synther pakket rundt hennes stemme og piano.

Likevel er dette ikke på langt nær like skrudd og ambisiøst som den siste plata til Susanne Sundfør, i tillegg til at det låter en god del mer minimalistisk - men det er riktig så fint.

Debutalbumet hennes Singing From The Grave kom i forrige måned. Så det så.

Lytt i Wimp.

Lytt i Spotify.

Lytt i Myspace. (Pills, Move On)

Speaking of Susanne Sundfør - den aller beste låta på den helt utrolig fantastiske andreplata hennes The Brothel (her referer jeg til plata - ikke låta/singelen) It's All Gone Tomorrow (ja, jeg synes den er hakket bedre enn The Brothel, noe som sier sitt) har fått seg en singel. Vel, det er riktig så kult det, men det kuleste med dette er at det fantastiske norske progressive diskorock/pop-bandet Montée (som står bak fjorårets tredje beste norske utgivelse - Isle of Now (Hva er første og andreplass på lista mi? 1. Kråkesølv, 2. The Low Frequency In Stereo. Ja, no John Olav. Jeg er jævlig kontroversiell)) har remixet den låta, og den følger med som en b-side. Synthpop har allerede blitt blandet med inn i lydbildet på den nye plata til Sundfør takket være Lars Horntveth, men Montée sin remix er skikkelig dansbart shit. Sku trudd noe så mørkt kunne blitt så dansbart. Lenke: Wimp. Jeg skal prøve å si ifra når den er på Spotify - hvis jeg legger merke til det.

Speaking of Susanne Sundfør-remixer. Ungfolen LidoLido har remixet sjølve The Brothel, en remix som egentlig var uoffisiell, men Sundfør og Horntveth likte den så godt at de gav han alle originalsporene slik at han kan få kokt sammen en ennå bedre offisiell remix. Vel, tross i at de (og jeg) digger den, så er det masse surmaga Sundfør-fans som hatet den "fordi den ødelegger/bringer skam over originalen" fordi han har "rørt et hellig stykke musikk." Den typiske og jævlig slitsomme indieoppførselen, der altså. Anyways, du finner den nedenfor.



Neste gang blir det norsk nekroslødsj!

(nok en dag i internetthelvete, nok en dag i helvete)

4 kommentarer:

  1. jeg liker derimot både susanne sundfør og remixen av the brothel. jess.

    SvarSlett
  2. Fett-o. Likte du frøken Hausswolff, da?

    SvarSlett
  3. Fint innlegg. Bra tips om remix. Men når vart det "Den typiske og jævlig slitsomme indieoppførselen" å hate remixing? Eg ville sagt at det i dagens klima er omvendt..

    SvarSlett
  4. Jeg tror du misforstår meg en schmule. Jovisst er det sykt mange indiemusikere som både remixer og blir remixet, og alt er pur lykke der, men jeg tenkte "slitsom indieoppførsel" i den forstand at man her blir forbannet fordi noen rører et mesterverk og man ikke er fornøyd med det man får tilbake.

    SvarSlett

 
Bloggen Kim von Klev er en del av Kim von Klev-bloggene