lørdag 19. juni 2010

Center of the Universe



Idag er det faktisk mer trivelig popmusikk. Sku trudd.

Center of The Universe vet jeg faktisk svært lite om. En eller annen norsk fyr som går under pseudonymet Sissyfus mekker ihvertfall all musikken som er på platene, mens han har med seg et par venner når låtene skal spilles live.

Vel, i vår kom Center of The Universe med sitt fjerde album, Levitating Disk, hvis jeg ikke tar helt feil, der de tre forrige, ved navn Anachronisma, Simulacra og Apokryfa, var en slags trilogi. Selvsagt har jeg ikke hørt noe særlig på dem - jeg er jo tross alt Kim, jeg har jo egentlig ikke peiling.

I tillegg er denne Sissyfus en slags grunnlegger av et slags halvveis-plateselskap i Oslo kalt Metronomicon Audio.

For å sitere min teaser fra gårsdagen: "skrudd, men koselig undergrunnspop".
Som du sikkert har skjønt er dette ganske undergrunns, ettersom (jeg antar) nesten ingen vet om dette. Jeg visste ihvertfall ikke om dette prosjektet inntil relativt nylig.
Og selv om dette i all sin enkelhet fremstår som ganske så koselig, og halvsommerlig popmusikk - noe det er, så er ting litt mer komplisert enn som så, men bare litt.

For her blandes trommemaskiner, synther, akustiske gitarer, indie-vokal og Balkan-tendenser som den mest naturlige ting - og slik låter det også. Helt naturlig og fisefint, og ikke minst unikt.

Lytt i Wimp.

Lytt i Spotify.

Lytt i Myspace. (The Start, The Middle, The End, Now, and in the Future, When Around Here)

Av annet nytt: I margen legger dere kanskje merke til et par nye ting. Jeg har gjort noe så unyttig som å slenge med en liste med lenker til fisefine indie-plateselskaper. (Indie i sin rette forstand, to av dem gir nemlig nesten utelukkende kun ut flott, norsk hard musikk). Akkurat det er på ingen måte det viktigste.

Den store nyheten er at jeg har etter ønske av en kjekk leser ved navn Anders Wickman laget en Spotify-spilleliste/mixtape på 32 låter som passer perfekt inn i sommeren. Eller, sannsynligvis ikke - det er nemlig en rimelig dårlig idé og be en mørk sjel som meg lage en subjektiv sommermixtape, jeg har nemlig en tendens til å sitte i sola og høre på seigmetall og seig, elektronisk musikk, men jeg har forsøkt å sette sammen noe som passer sommeren utmerket.
Du vil kanskje oppdage at spillelista er ganske så variert. Den begynner nemlig helt nydelig "sitje i graset og tenkje på sumaren"-musikk i form av akustiske saker, surfpop og folk. Så glir det etterhvert (og overraskende naturlig) over i mer støyete og rocka saker, før det glir videre inn i electropop-aktige saker som til slutter ender opp i seig og mørk ravemusikk. Det er til og med litt dansbar urban musikk inni der. Utruleg.

Det er mulig spillelista er for kort til det, men jeg tror den skal passe ypperlig fra du tar deg din første øl og koser deg i sola til du er snydens og hopper rundt som en sjuk jævel på gølvet og danser. Jeg vil gjerne ha litt tilbakemelding om akkurat det der funker. Uansett, du finner den oppe til høyre. Den heter von Klev Summermix.

Det er også en annen spilleliste jeg fortsatt oppdaterer kontinuerlig (Kim + Åsåm) med den beste nye musikken jeg snubler over, såfremt den finnes på Spotify. Bare husk og sortér den etter "Added", dermed havner den ferskeste låta alltid på topp.

Det må også nevnes at det fantastiske jazzmetallbandet Shining (som har sluppet en av årets bedre plater) vant én million spenn av A-ha i går. Vel fortjent.

Neste gang blir det mer norsk støy.

1 kommentar:

 
Bloggen Kim von Klev er en del av Kim von Klev-bloggene