torsdag 10. juni 2010

The Drums



Enough with that ambient noise! Nu er det nemlig tid for sommerpop av beste merke.

Selv om lykke, sommer, kos / (som folk jeg ofte ikke liker sier) chill. Vel, det er egentlig en liten løgn. Under all den finfine indiepoppen til denne kvartetten med megabad hårsveiser fra Los Americos vestkyst som låter tungt inspirert av den psykedeliske surfpopen til The Beach Boys, så oppdager man fort hvor ufattelig deprimerende tekstene er, i tillegg til en småmørk undertone. Dette kan nok skyldes hovedsakelig referansene til musikk fra 80-tallet (Før du grøsser, så er det hovedsakelig snakk om det fantastiske og ekstremt dystre The Cure (Ja, en del folk hater det. Det er pga. uvitenhet. Hvis du er en hater så lover jeg et innlegg med fine The Cure-tips en gang i fremtiden. (For å stappe tre parenteser inn i én, så er nok The Cure og The Stone Roses det eneste som jeg virkelig kan takke min far for hva musikk angår.))). I tilegg har også disse referansene ført til selvsagte ting som synther og den typiske småslitsomme og jævlig skarpe tromminga/trommemaskinstyringa.

Så, eh, ja. Surf pop møter goth rock/pre-emo. Med andre ord sutrete tekster om en avdød venn av bandmedlemmene og sannsynligvis chicks de har mistet i løpet av indielivene sine pakket helt ubemerkelig inn i fisefin og sommerlig surfepop.

Av annet nyttig info: Debutalbumet deres kom på mandag denne uka, men de har hatt en EP ute siden i fjor. I tillegg spiller de på Hovefestivalens siste dag.

(cheesy avslutning med referanser til en av bandets låttitler) Let's Go Surfing!

Lytt i Wimp.

Lytt i Spotify.

Lytt i Myspace. (Let's Go Surfing, Best Friend)

Musikkvideo: Let's Go Surfing


Vil også tipse om at tubarockbandet Pelbo som jeg skrev om tidligere i år har nå fått debutplata deres på Spotify. Så hvis du vegret deg fra å ta en titt da, av den grunn, så gjør det nå. Trykk her for å hva jeg skrev om bandet den gang, og her for å høre på plata i Spotify.

(Dere burde virkelig elske min eksistens, for nok en gang har jeg måttet slåss gjennom et rævva-nett-helvette. Luv ya'll. <3)

Neste gang er det tid for ekstremt dyster småeksperimentell pop fra Sverige (Susanne Sundfør-elskere rejoice!)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

 
Bloggen Kim von Klev er en del av Kim von Klev-bloggene