onsdag 9. juni 2010

Stian Westerhus



Jeg lovte utilgjengelig støymusikk, så det skal det bli - selv om ruteren vår har dødd og jeg må sitte klemt inne i et hjørne for å få dette ut på verdensveven. Alt for skrivekunsten. Eller, mest fordi dette er dritfint og kan ikke la vente på seg.

Hva vet jeg om Stian Westerhus? Megalite, men han har tydeligvis et soloprosjekt i hans eget navn, en awesome improvisasjonsekstremmetallduo, et ambient/semi-elektronisk band (som han forøvrig slapp plate med samtidig som utgivelsen jeg skal preike om idag), og i tillegg har han også vært en del av Jaga Jazzist. Hvorfor nevner jeg ikke navn på disse andre bandene? Fordi jeg er en dust som higer etter klikk, og dermed kjører jeg blogginnlegg på dem i fremtiden.

Så, hvordan låter nu denne utgivelsen til Stian Westerhus ved navn Pitch Black Star Spangled som kom i slutten av mai måned? Hovedsakelig jævlig mørkt. Gehøret mitt sliter litt i lydlandskap som dette, for det er skitvanskelig for en ulærd som meg å vite hvilke instrumenter det er snakk om, men det låter som det er en ekstremt tung overvekt av ambiente gitarer og effektbokser i tusen forskjellige former, i tillegg til noe synthesizere og/eller orgler som sniker seg rundt i bakgrunnen. Med så få instrumenter burde dette låte dødstamt, men enhver krok og krik av lydbildet er brukt helt rett.

Jeg pleier alltid å ha en spilleliste på 4 låter/max 20 min, men denne gangen blir det helt meningsløst. Hele poenget med denne musikken er å høre på det fra start til slutt, og la instrumentene drone seg gjennom et vanvittig skremmende landskap. Dessverre er ikke plata i Spotify, noe som er jævlig leit, for dette er så ufattelig vakker musikk, som tross i sin utilgjengelighet (ettersom det er snakk om instrumental droning, ambient og støy) er ufattelig lett å elske, og det treffer meg mitt i en slags absurd musikkelskernerve. Ukonvensjonell musikk i aller høyeste grad, men likevel så langt mer rørende enn det aller, aller meste.

EDIT: Plata har faktisk kommet seg inn på Spotify. Hurra! Gled dere til å bli tatt til en annen verden.

Lytt i Wimp.

Lytt i Spotify.

Lytt i Myspace. (Hvis du blar litt ned finner du en spiller med et utdrag fra plata.)

Neste gang er det tid for bittersøt sommerpop.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

 
Bloggen Kim von Klev er en del av Kim von Klev-bloggene