torsdag 17. juni 2010

Drake



Tjohei. Jeg synes det er tid for litt albumaktuell høykvalitets hip-hop.

Drake, karen som er avbildet over, ser ut som en douche. Litt leit egentlig, ettersom musiken hans er råbra shitz.
Vel, han er 23 år, hvis jeg ikke tar feil, og er fra Canadia. I tillegg har han vært skodespelar i noe jeg antar en rævlig ungdomsserie ved navn Degrassi-something.

Anyways, i løpet av fjoråret gav han ut en mixtape som senere ble kokt ned til en EP. Den EP-en traff meg ikke megamye, men det låt som det var noe potensial der. Og jommen var jeg inne på noe. Debutalbumet hans Thank Me Later kom på mandag, og er en skikkelig god hip-hop-plate. Vel, det er en del R&B-spor her også, men de er heller ikke så forbannet dumme.

En ting som er litt interessant er at selv om dette er debutalbumet hans, så bærer tekstene preg av at han allerede er dritlei semi-kjendistilværelsen, eventuelt er dette hans spådom inn i fremtiden. Det er ihvertfall mye bitterhet over rampelyset å spore her. Kanskje litt påtatt, men det har blitt rimelig gode tekster av det, og i tillegg har de bitre tekstene blitt overført i produsentarbeidet, der Drake tydeligvis har flere gode venner, men en spesielt god en ved navn 40. For produksjonen her er i all hovedsak ganske mørk og seig. Ekstremt mye trommer og seige og halvambiente orgler, synther og pianoer lurer bak, og gjør dette ganske så nydelig.

Lytt i Wimp.

Lytt i Spotify.

Musikkvideo: Over


Jævelen spiller også på Hovefestivalen i år. Jeg håper ikke han er like douche som han ser ut. Fitte, han avlyste det der nettopp. Så de to udugelige karene i Karpe Diem stepper inn i stedet. Skit.

Av annet nytt: Jeg fortalte ages ago at jeg skulle bruke en god del fredager dette halvåret til å skrive for Musikknyheter.no som en del av et fag på skolen ved navn PTF. Vel, jeg jobbet hardt, skrev en skitlang rapport på 4k ord - og idag fikk jeg karakteren. En megakjekk sekser. Fett.

Det ser også ut som om avstemningen til høyre har dødd. Ihvertfall her hos meg. Hvis den ikke er død hos deg, si ifra. The National ledet ihvertfall med fem stemmer, hvis den aldri skulle komme tilbake.

Neste gang blir det mer amerikansk sommerpop.

2 kommentarer:

  1. Drake kansellerer Hove i år.
    Jeg likte han, bortsett fra den der 'space'-stemmen :P Du vet sånn som de har brukt på spaceworld-radioreklamen. Usj.

    SvarSlett
  2. Slenger meg på den. Låter som en slags ikke fullt så jævlig versjon av autotune.

    SvarSlett

 
Bloggen Kim von Klev er en del av Kim von Klev-bloggene