søndag 27. juni 2010

Syntax TerrOrkester


Foto: Mads Maurstad


Dialektrock. Det må til på min siste dag før en ukes bloggferie grunnet Hovefestivalen.

Syntax TerrOrkester er en fin gjeng fra Karmøy (en plass utenfor Haugesund), noe som betyr at de har Norges kanskje mest uforståelige dialekt. Jeg finner ofte ut at jeg har en slags allergisk reaksjon mot norskspråklig musikk uten dialekt. Kanskje er det derfor (KONTROVERSER COMING UP) Raga Rockers, DeLillos, Dumdum Boys og (gulp) Jokke aldri har truffet meg - eller kanskje fordi det er fire smådøve band. Hatmail kan sendes til kim.balim.klev@hotmail.com

Vel, dermed passer det meg ypperlig at Syntax TerrOrkester har en svært utpreget dialekt. La oss bare ta det viktigste først: Syntax TerrOrkester er et nydelig produkt av leking.

Det er nemlig tonnevis med jamming her. Dessverre i overkant mye fra førsteplata deres for to år siden, som ikke bare er ganske døv pga. av at jamming har kommet foran de gode melodiene, men også fordi den ble spilt inn med to mikrofoner i en hytte.

Vel, andreplata deres kom i april/mai i år, og er en riktig så fin sak. Med en fisefin og eklektisk blanding av popmusikk, rock, støy, post-rock og masse annet kos så låter dette rimelig unikt, og kan minne på flere vis om to andre ekstremt bra vestlandsband - The Low Frequency In Stereo (et av Norges aller, aller beste band) og The Megaphonic Thrift).

Lytt i Spotify.

Lytt i Wimp.

Lytt i Myspace. (Stein I Skoen, Kom Igjen, Kom An!)

Musikkvideo: Stein I Skoen


Her kan dere også laste ned et par låter av dem fo free: Urørt

Som nevnt stikker jeg til Hovefestivalen i morgen. Det vil skje ingenting her, men fordi jeg skal anmelde konserter og diverse for Musikknyheter.no, så vil Facebook-sida være svært aktiv. Så trykk her og trykk på "Liker/Likar/Likes" hvis du skulle brydd deg om noe av det.

Edit: Hvis noen av dere faste lesere skal der også, så hadde det vært råfett å få møte dere - spesielt hvis dere er noen jeg ikke kjenner fra før av. Jeg ser omtrent sånn ut. (Jeg har han tjukke i midten.)

Hadibrå!

2 kommentarer:

  1. Hei, kan du legge ved fotobyline på bandbildet?
    Foto: Mads Maurstad
    Takk.

    SvarSlett
  2. Oi, megasorry og dårlig samvittighet. Skal fikses øyeblikkelig.

    SvarSlett

 
Bloggen Kim von Klev er en del av Kim von Klev-bloggene