lørdag 12. juni 2010

Haust



WTF?! Hva er dette? Et blogginnlegg på en laurdag? Tydeligvis har min bloggsabbat blitt faset ut. Dette er i hovedsak fordi jeg kjeder meg akkurat nu, men også fordi jeg har, som kjent, fjernet "de faste blogginnleggsdagene".

Haust er som man sikkert forstår et norsk band, men selv om de har et nynorskbandnavn synger de ikke på nynorsk, eller norsk i det hele tatt. Ergo, de synger på engelsk.

Førsteplata deres kom i 2008 (og var den første utgivelsen på et av Norges aller beste plateselskap, Fysisk Format), men denne uka kom de med plate nummer to, og ting har endret seg litt siden sist, ettersom de låter enda mer jævligere enn tidligere.

Nu, ikke løp av sted, jeg ville aldri brukt tid eller krefter på å skrive om et band jeg ikke liker her på bloggen - men Haust kan virkelig ikke beskrives som noe annet enn jævlig. Selv om dette i bunn og grunn er kjapp hardcore, så har elementer av metall, spesielt svartmetall kommet seg inn her, slik at dette blir en mørk og seig affære det lukter råtne kadavre av. Kanskje derfor de definerer lydbildet sitt som nekrosludge.

Haust er på ingen måte fin musikk, men det som gjør dette bra og særegent er at det låter som musikk laget av torturerte og misbrukte mennesker. Tjukkasalibiet som synger låter nemlig som en slags blanding av sortmetallens hekse-/zombie-/choking on a penis-vokal og den mer typiske hardcore-skrikinga.

Lytt i Wimp.

Lytt i Spotify. (Begrenset utvalg ettersom andreplata (Powers of Horror) mangler, men det nest beste sporet derfra, Skate Rock er med)

Lytt i Myspace. (Skate Rock, White Trash Extravaganza, Anti-Reproductive)

Dere må bare tåle at bildene jeg bruker ikke alltid er de beste, i tillegg til at de blir kuttet i høyre ende - jeg kommer nemlig ikke inn på Imageshack med skitnettet mitt. Men nå skal jeg ikke sutre over internettproblemene mer, såfremt det ikke stopper meg fra å publisere et innlegg.

Neste gang blir det norsk post-rock av beste merke.

1 kommentar:

  1. hurra, lørdagsinnlegg! selv om jeg ikke kan skryte på meg å like.. nekrosludge.

    SvarSlett

 
Bloggen Kim von Klev er en del av Kim von Klev-bloggene