søndag 24. januar 2010

Shining



Metallsøndag er et fint konsept. Så nå fortsetter det.

Okei, hold deg fast.
Denne uken kom nemlig et av det som må bli et av årets aller mest brutale album, og muligens også beste, og det merkelige er: det er en slags blanding av trance, blytung metal og jazz. Likevel ender det opp som et knallhardt mesterstykke.

Shining er et norsk band bestående av jazzmusikere. Blant annet spiller Torstein Lofthus trommer i Mathias Eick Quartet, og frontmann Jørgen Munkeby er tidligere medlem i Jaga Jazzist. Dermed er det helt merkelig at dette albumet ved navn Blackjazz låter så brutalt, jævlig, kranieknusende og fantastisk på en gang.

Hvis ikke jeg tar helt feil så er Blackjazz det femte albumet til Shining (og ikke bland dette med et svensk drittband som også heter Shining). Shining har blitt hardere og hardere for hver eneste utgivelse. Så om det blir hardere enn dette på neste album, så tror jeg verden vil gå under. Og følger bandet sin utgivelsesrytme til nå, i form av et album hvert andre år - så er vi i 2012 neste gang.
Min konklusjon - Shining vil være skyld i at verden går under.

Uansett, som sagt er dette en miks av frenetiske, brutale og skrikende gitarer, synther på intenst trance-nivå, saxofonsoloer og sjuke jazzrytmer. Jeg skjønner virkelig ikke hvorfor dette er så helt sjukt bra. Men det er det.

Desverre er ikke Blackjazz på Spotify ennå, så dere får nøye dere med singelen The Madness and the Damage Done, en gammel låt, platas bauta Blackjazz Deathtrance i Youtube-kvalitet og en liveopptreden med platas aller beste låt - Fisheye, som forøvrig er en av de aller beste låtene fra fjoråret. Jeg håper du overlever.


Edit: Plata er nå på Spotify! Så da har jeg laget en oppdatert spilleliste, med to kutt fra Blackjazz og den samme gamle låten som tidligere. Hvorfor er ikke Fisheye med? Selv om det er en helt amazing låt på skive - så er den enda bedre live.

Lytt.




Hva synes du om Shining?

5 kommentarer:

  1. Torstein Lofthus er også trommis i bandet til Jarle Bernhoft. Så kombinasjonen jazz, soul og jazz-metal er visstnok det han trenger for å få vist hele spekteret sitt.

    SvarSlett
  2. Hvis jeg kan få lov til å linke til the all-knowing Wikipedia.
    http://en.wikipedia.org/wiki/Torstein_lofthus

    SvarSlett
  3. ville ikke kalt det trance, men ja. ørepropper er påbudt.

    SvarSlett
  4. Vel, egentlig ikke jeg heller. Men den intense synthen kaster meg i tanker om dårlig, tysk elektronisk musikk. Derimot låter det rått.

    SvarSlett

 
Bloggen Kim von Klev er en del av Kim von Klev-bloggene