torsdag 25. mars 2010

Pelbo



Torsdag, en fin dag. Først og fremst fordi min komplett unødvendige påskeferie har begynt.

Dere som har tatt dere tid til å lese anmeldelsene jeg har skrevet for Musikknyheter: takk for det. Dere vil da sannsynligvis allerede kjenne relativt godt til dette bandet ved navn Pelbo. Dere resterende 99%, følg herved godt med.

Pelbo er en fin trio fra Trondheim, det må likevel merkes at (sålangt mine dialekttolkningsegenskaper går) ingen i bandet er trøndere, men bandet er fra Trondheim. Helt uviktig bagatell.
Det viktige her er å merke seg det interessante og godt gjennomførte konseptet Pelbo bygger på. Med kun vokal, trommer, et par effektbokser og en tuba har disse tre forsøkt, og fått til, å lage rock. Med andre ord den typiske fine fusjonen av jazz og rock vi er så flinke på i Norge. Men i motsetning til de mer innadvendte og instrumentalbaserte bandene som Shining og Jaga Jazzist kjører Pelbo tilgjengelig poprock med tungt vekt på fru vokalists fantastiske stemme.

Pelbo kan kanskje høres litt skremmende ut, men det funker helt fantastisk bra. Amazing jobb med slagverket, i tillegg til at man kan denge litt hodeskalle til fuzztubaen. Mye fin oppbygning av låter er det også. Quality. Pelbo beviser at selv folk fra korps kan ta til vettet og bruke det lille de lærte om til et fint småeksperimentelt og fantastisk prosjekt.

Lytt i Wimp.

Lytt i Myspace. (Anbefalt: Hey People!, Zoom In, Secrets)

I morgen: psykedelisk rock fra Canada.

EDIT: Dere som følger med på min Facebook-side har muligens fått med seg følgende lenker, men her er de igjen. To gratis liveplater med to band jeg liker godt: Phoenix og Casiokids.

Last ned Phoenix - Live in Syndey

Last ned Casiokids - Live in New York

Skal prøve å få med flere lenker til gratis og lovlige låter og album fra artister jeg har tipset om på bloggen fremover. Love you guys <3.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

 
Bloggen Kim von Klev er en del av Kim von Klev-bloggene