lørdag 2. januar 2010

Årets beste internasjonale album

records1a.jpg
Som jeg lovte da jeg startet avstemningen av årets (2009) best norske album, så ville det bli en internasjonal utgave så raskt året var over. Dette fordi det er et problem med at man lager sånne lister før året er omme, og man går glipp av noen gullkorn. I dette tilfellet kom Local Natives med takket være at jeg ventet til året var omme.

Noen vil kanskje lure på hvorfor jeg deler opp norske album og internasjonale album. Det har seg nemlig ikke slik at norsk musikk er dårligere enn utenlandsk musikk. Det har norske musikere nettopp motbevist med glans i løpet av dette tiåret. Jeg vil heller sette norske album frem i lyset ved å ikke ha for mange album å velge, og at jeg kan ta med litt flere enn jeg burde ellers. Selv om jeg strengt tatt synes jeg var litt for streng med den norske albumavstemningen, er flere album jeg gjerne ville hatt med. Og det føles egentlig bare naturlig å ha norske og internasjonale album hver for seg. Kanskje jeg bare er konservativ. Håper ikke det.

Til gjengjeld har jeg tatt med en hel haug i denne omgangen. Og til sikkert manges glede, det er masse harde album med i denne omgangen. Internasjonalt har det vært masse bra hardrock og metall i år, dessverre litt færre fra Norge i 2009.

For å bruke et ekkelt og oppbrukt utrykk: Måtte den beste vinne. Personlig har jeg ingen tydelig vinner blant de "nominerte" i denne runden.
Ta gjerne den tiden dere trenger for å bestemme dere, og vær så snill å les godt gjennom alle, selv om lista er lang.

Forøvrig, er ikke din favoritt med: Baklager, jeg lever og streber etter subjektivitetens gode ånd. Er den ikke med likte jeg den ikke godt nok eller hørt særlig på den. Bare legg igjen en kommentar hvis din favoritt skulle mangle. Så fremt det ikke er noe dritt.

Avstemningen varer til 1. februar.

Hva er din internasjonale favorittskive fra 2009?

3 kommentarer:

  1. Horehound FTW!!!!!!!!!!!!!!!!!!!111111111111111||||||

    SvarSlett
  2. Sorry Hawk. Glemte å ta den med i pollen. Dårlig med redigeringsmuligheter.

    Teller med stemmen til slut :)

    SvarSlett

 
Bloggen Kim von Klev er en del av Kim von Klev-bloggene