onsdag 13. januar 2010

Vampire Weekend - Contra

Som jeg nevnte tidlig i forrige uke da jeg anbefalte Vampire Weekend, så kom jeg kanskje til å skrive en anmeldelse av albumet deres som kom denne uka, Contra.

Fordi du faktisk kan lese deg opp på bandet her, så gidder jeg ikke så veldig i dybden på akkurat det. Men anmeldelse følger.


Akkurat som på den forrige og første helt nydelige selvtitulerte skiva til Vampire Weekend, så holder denne gjengen på fire fortsatt på med sin blanding av sydhavsmusikk, blandet med undrene fra vestlig indiepop.

Men, som alle gode band burde, så har de bygget videre på oppskriften som gjorde at enhver musikkritikere la sin elsk i dette bandet i 2008. Contra låter tidvis hakket mer tilgjengelig, med litt mindre tyngde på inspirasjonen fra Afrikas savanner. I tillegg har de tatt i bruk langt mer synther og trommemaskiner.

Og stort sett er det låtene med elektronikk som minner minst om den Vampire Weekend fra debuten. Man hører selvfølgelig at det fortsatt er nettopp dette bandet, men låter som Giving Up Your Gun, Taxi Cab og Run har med sin høye kvalitet banet vei for et Vampire Weekend med tyngre bruk av synther.

En stor del av låtene er eksepsjonelt god, og interessant pop. Et godt eksempel på dette er så definitivt åpningssporet, Horchata, som jeg burde ha slitt livskiten ut av, etter å ha hørt tungt på den siden jeg kunne laste den på bandets nettside en gang i oktober, men den er like god fortsatt. Kanskje ennå bedre nå.

Men skulle du være en av dem som absolutt avskyr all form for bruk av elektronikk (du har dårlig smak), så er singelen fra albumet, Cousins, knallgod indiepunk uten noen form for synth eller trommemaskin.

Jeg har kanskje ikke uttrykket dette nok - men jeg hater auto-tune. Så til de grader. Det er en av de verste trendene i moderne musikk de siste årene. Dermed må jeg med et vondt hjerte meddele at Vampire Weekend bruker nettopp denne grusomme vokaleffekten på California English. Og selv om de har løst det ganske bra, til auto-tune å være, ved å ha et lag med uredigert vokal under, så er det fortsatt auto-tune. Så, for all del, styr unna!

Bortsett fra at låter White Sky og Holiday ikke er helt superinteressante, så har virkelig Vampire Weekend klart å lage et knallgodt album nok en gang, hvor de bygger videre på sitt særegne musikalske uttrykk, til tross for at det ikke er like bra som debutalbumet.

8/10

Jupp, Musikknyheter.no har ødelagt min sjel, og jeg har beveget meg mot deres noe tullete karaktergivningsystem.

Hva synes du om Contra?

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

 
Bloggen Kim von Klev er en del av Kim von Klev-bloggene