torsdag 14. januar 2010

Fjorden Baby!

Fjorden Baby! er en av tre band / artister som i 2008 og 2009 har gjort drittbydelen av Bergen ved navn Loddefjord kjent. Hvis du skulle lure - de to andre er John Olav Nilsen & Gjengen og Lars Vaular.

Som kanskje det lateste og mest hasjrøykende bandet i Norges eksistens, (jeg har nemlig en teori på at disse gutta har levd utelukkende på hasj i flere år) har de klart å lage nydelig musikk i narkotikarusen sin. Slapp, sløv og nydelig skapønk med masse bassgitar. På bergensk. Med tekster som er komplett umulige å forstå.

Nå skal det sies at Fjorden Baby! er litt sånn et elsk-eller-hat-fenomen. En del synes det er dødsdøvt, og mange andre, deriblant meg, elsker musikken som er på deres selvtitulerte debutalbum fra i fjor vinter.

Alle sangene på skiva er knallgode - bortsett fra én eneste låt. Og her kommer muligens mye av grunnen til at bandet ikke har fått den oppmerksomheten de burde, og at mange misliker bandet. Sangen de har promotert seg med, både på Urørt og på spillelistene til NRK P3, heter nemlig Karoline. Den låta er kjedelig og helt middels.

Dropp den - og hør på resten av den nydelige skiva.


Igjen må jeg beklage - den fortjente selvsagt også en plass på min beste-norske-album-i-2009-liste.

Hva synes du om Fjorden Baby!?

2 kommentarer:

  1. Jeg elsker fjorden bby
    -Ida

    SvarSlett
  2. Er ikke lenger sikker...Har de sluttet? Savner dem.

    SvarSlett

 
Bloggen Kim von Klev er en del av Kim von Klev-bloggene