søndag 10. januar 2010

Isis


Det er søndag, og ikke at jeg har planlagt å gjøre noen vane ut av dette - men det som forrige søndag, så er tid for noe metall.

Isis er enda et av disse seige amerikanske bandene som beviser at amerikansk metal lever i beste velgående, såfremt man tar seg bryet til å dukke lengre enn Slipknot og Disturbed.

Femmannsbandet snekret i fjor sammen en nydelig, lang skive kalt Wavering Radiant.
Som vanlig har jeg oppdaget bandet på grunn av et album de slapp i fjor, og så er jeg fryktelig dårlig til å dykke tilbake i band og artisters kataloger, så jeg kommer utelukkende til å fokusere på Wavering Radiant i denne omgang.

Isis er som sagt nok et seigt metallband, med noe inspirasjon fra den gode, gamle slødsjmetallen jeg liker så godt, i tillegg til at de holder seg ganske semi-progressive, med lange låter som fokusert rundt et knallgodt riff som bygges konstant opp og ned. I tillegg skal det nevnes at de er et av disse metallbandene som bruker mye keyboard og synth med stort hell, der det ligger som en slags kulisse bak alt det andre.

Men samtidig som Isis har seige, knallgode gitarriff, og klassisk grusvokal, så legger de en veldig tung vekt på å ha gode og svevende melodiske partier med ren vokal. På denne måten lager de høykvalitetsmetall som også er lett å like for dem som ikke hører på så mye metall.

Dermed blir det lett å trekke en parallell til det nydelige, svevende, og mørke amerikanske progmetalorkesteret Tool, som Isis ikke bare tydelig har hentet inspirasjon fra, men har i tillegg til å være gode venner med Tool også turnert med dem.
I den sammenheng må det nevnes at gitaristen fra Tool, Adam Jones, deltar på to av låtene på Wavering Radiant, deriblant åpningssporet Hall of the Dead.

Så, la deg bli forført av tunge, seige riff kombinert med svevende, mørk melodikk.


Det er mye frem og tilbake, men det virker som om jeg kan ha landet på å droppe anbefalinger på lørdager. Syntes det passer bedre enn å droppe det på en søndag. Så får vi se, jeg er dårlig til å følge regler som jeg lager selv.

Hva synes du om Isis?

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

 
Bloggen Kim von Klev er en del av Kim von Klev-bloggene