onsdag 16. desember 2009

JR Ewing

ewing8581.jpg
Da har det seg slik at jeg i går tok til å lytte på JR Ewing, ettersom Thoremann Sagen fra verdens beste radioprogram, Radioresepsjonen, mente at en av låtene deres var den nest beste norske låten dette tiåret. Jeg har falt langflat for JR Ewing.

De som har hørt på bandet lenge vil nok fnise litt over at jeg oppdager et band tre år etter de gir seg som band, og nesten ti år etter det første studioalbumet. Da er det helt forståelig at en gammel fan slår seg litt på låret og knegger av meg. Men sånn går nu dagan når man fortsatt hører på ræl våren 2007.

For de som ikke kjenner til bandet, JR Ewings musikk er nydelig, smått progressiv og høyst melodiøs hardcore. I tillegg, så har det seg slik at bandets gitarist var den sexylubne gitaristen i Montée, Erlend Mokkelbost, som også jobber i P3. Og på vokal hadde man Andreas Tylden, mannen med Norges fineste bart, redaktør i Oslo-blekka Natt & Dag, samt medlem i det fortreffelige doom metal-bandet Altaar. Og en gjeng andre dudes jeg ikke vet hvem er. Godtfolk. (Ja, jeg vet det ikke er lov å si.)

Selv om de har gitt ut tre album, så er bare det siste, Maelstrom, fra 2005, på Spotify.


Hva synes du om JR Ewing?

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

 
Bloggen Kim von Klev er en del av Kim von Klev-bloggene