lørdag 19. desember 2009

The XX

thexxowenrichards2copy2.jpg
The XX er fire skitunge, bleike briter som har laget nydelig indierock på deres debutskive, XX, som er like minimalistisk som album- og bandnavnet.

Ettersom skiva har blitt kåret til et av årets beste album av blant annet Lydverket-redaksjonen, så tok jeg meg endelig sammen for å høre mer enn bare den fine saken kalt "Islands".

Uansett hvor fin den rolige indierocken til The XX er, så kommer disse underernærte, svartkledde og drittstygge tyveåringene fra møkkalandet England ikke til å gjøre vinteren særlig lysere, ettersom dette er litt sånn småmørke, minimalistiske saker, med ganske så simple gitarriff, litt trommemaskin her og der, pluss en klype synth til å koke i hop litt ekstra krydder bak det hele. Og en konstant duett mellom fisefin gutte- og jentevokal. Det er høykvalitet.

The XX er mørkt, simpelt og deilig.


Hva synes du om The XX?

2 kommentarer:

  1. the xx er for tiden et av de bandene jeg hører mest på for tiden. avslappende og jævelig bra! elsker det!

    vurdere pearl jam?:)

    SvarSlett
  2. Pearl Jam kommer etterhvert, men ettersom jeg har en liste i overkant 300 artister jeg hører på, så kan det nok ta litt tid. Men det kommer.

    De bandene jeg anbefaler er ofte band som jeg hører endel på i øyeblikket. :)

    SvarSlett

 
Bloggen Kim von Klev er en del av Kim von Klev-bloggene