onsdag 23. desember 2009

Serena Maneesh

serenamaneesh1.jpg
Mens vi er inne på norske kritikerfavoritter...

Hvis vi kan si det slik at 2009 er John Olav Nilsen & Gjengens år (sett gjennom musikkanmeldernes samlede øyner), så var Serena Maneesh den store norske kritikerfavoritter i 2005. Joda, jeg burde ikke vite så mye om det, ettersom jeg hadde The Voice og VG Lista Topp 20 som favoritt- og hovedkilde (egentlig eneste) til musikk på den tiden, men, visse ting kan man lese seg opp på i ettertid. Heldigvis.

For de som ikke kjenner til bandet (jeg var en av dem inntil ikke så altfor lenge siden), så er det én mann man må merke seg ved Serena Maneesh - Emil Nikolaisen. Han fronter og leder bandet, skriver sangene, synger og speller gitar. For dere som digger Silver (Aron - hørhør), så har denne søte unge mannen tidligere spilt trommer i Silver. Ikke nok med det, men søstera hans Hilma spiller bass (de to er forøvrig begge søsken av en viss Elvira Nikolaisen), pluss noen andre fine følk, blant annet mannen bak det fisefine "franske" bandet Le Corbeau. (Trykk på navnet for å lese anbefalingen av det awesome bandet.)

Musikken beskriver Emiiiiiiiil (jepp, det skal uttales slik, ikke Emil som han svenske arieren) selv ganske så enkelt som "pop". Og joda, det er jo det, men skal vi være helt ærlige med oss selv, og begynne å bruke kule musikkritikerutrykk - dette er såkalt shoegazing.
Så, for å brife med min fritid og evne til å lese meg opp på Wikipedia, så er shoegazing en form for alternativ rock. Bare med en vegg av gitarstøy, pluss at det er ganske så dronete / sangen kjører det samme riffet om og om igjen i seks minutter - og det kommer likevel ut av det som alt annet enn kjedelig! Sku trudd.
Dermed, fjerner vi alt det nydelige, velgjorte "støyet" i musikken, så sitter vi ganske enkelt igjen med en poplåt av høy kvalitet. Ihvertfall i Serena Maneesh sitt tilfelle.

Nå har det seg slik at det er snart fem år siden Serena Maneesh kom med sitt debutalbum, så nå har de låst seg inne i en hemmelig bunker - og laget noe som kanskje vil bli et enda bedre album, som kommer i mars. Jeg gleder meg. Så skal de til Hovefestivalen også, det gleder jeg meg også til.

Fordi det finnes et par nydelige smakebiter fra den nye skiva - men ikke på gode, gamle Spotify, så legger jeg det med. Men først...

Lytt. ...på smakebiter fra debutalbumet i Spotify.

Deretter, se og hør denne helt nydelige fremførelsen av låten Reprobate! som kommer på skiva i mars.



Hvis du fortsatt har masse tid / 7 minutter - last ned den høyst psykdeliske saken av et åpningsspor til det kommende andrealbumet, Abyss In B Minor, her.

Hva synes du om Serena Maneesh?

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

 
Bloggen Kim von Klev er en del av Kim von Klev-bloggene