fredag 19. mars 2010

Doves

doveskorwallp21.jpg

Endelig litt mer Friday Rewind. Og skrivingen begynner ti minutter inn i lørdagen. Pytt, pytt.

Doves er en fin gjeng på tre fra de britiske øyer, og de gav i fjor ut en av det jeg vil påstå var en av fjorårets beste plater. Ihvertfall en av de jeg hørte desidert mest på. Plata het Kingdom of Rust, og spør du meg er den langt bedre enn plata som kom et par år tidligere.

Stort sett låter dette som noen få, halvgamle menn som spiller fin indierock med gode melodier, et finpusset og spennende lydbilde og en del progressive elementer. Dytt inn litt elektronikk i låtene, og en hel del fine lyder og smådetaljer som koser seg litt i bakgrunnen, sånn at du såvidt legger merke til dem, så har du noe av grunnlaget til at Doves er over middels interessant. Jeg er litt trøtt, så tilgi meg for at det ble litt kort. Det viktige er likevel å merke seg at Kingdom of Rust må koses med. En hel del. Det er vel ingen som hater teknisk dyktig, høyst fengende, tilgjengelig og ekstremt godt bearbeidet indierock? Selv ikke råkkidiotene. De skal visst være forbannet dyktig live i tillegg. Så. Kos deg.

Lytt i Wimp.

Lytt i Spotify.

Musikkvideo til Kingdom of Rust


Hvis noen blir brydd med at jeg har begynt å bruke store mengder av brukbare nettmedier for å spre musikken, si ifra.

Snekret også en anmeldelse av Susanne Sundførs nye album for Musikknyheter.
Susanne Sundfør - The Brothel

Jeg koser meg såpass med denne bloggen at det muligens blir innlegg i morgen / en gang senere i dette døgnet. Da blir det sterk, nordirsk dansbar indie, i motsetning til de trøtte, rolige og gamle karene i Doves.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

 
Bloggen Kim von Klev er en del av Kim von Klev-bloggene