mandag 15. mars 2010

Yelawolf



Ekstremt unødvendige timer på skolen er en perfekt tid til fyllstoff i form av bloggstoff.

Ved å dømme fotoet over er det naturlig å anta at dette er et slags soloprosjekt for en eller annen douche som spiller i et eller annet rævva poppunkband fra California. Det er feil. Takket være det helt nydelig programmet Lydverket og deres "Lydverket elsker:"-spalte, så oppdaget jeg forrige uke den nydelige hip-hopen denne karen står bak.

Det virker faktisk nærmest litt kontroversielt at en hvitmannsjævel med emosveis og alt for mange tattoveringer står bak så fresk hip-hop som dette.

Jeg er på ingen måte noen godt bevandret hiphop-fan, og vanligvis faller helst elsken på koselige sorte menn med en veldig organisk funk-aktig produksjon, som Wale, Q-Tip og Mos Def. Derimot låter produksjonen til Yelawolf som tung og mørk sørstatshiphop med sjukt mye bass. Til vanlig ville jeg synes dette låter relativt kjedelig, men produsentvennene til Yelawolf kan sin greie, så skitmørkt og tungt komp er både velgjort og ekstremt fengende. Knallshit.

Jeg er heller ingen mester på saker som dette her, men Yelawolf rapper som en liten gud, med såkalt amazing "flow" og fine tekster.

Er det noe folk som driver med hiphop skal ha for, så er det at de er fryktelig flinke til å dele ut gratis mixtapes. Yelawolf er deler ut en helt nydelig en kalt Trunk Musik. Trøkk og last ned.

Last ned Trunk Musik HELT GRATIS OG LOVLIG. (Anbefalte spor i kvalitetens rekkefølge: Box Chevy Pt. 3, Pop The Trunk, F.U., Love is Not Enough)

Lytt i Myspace.

I morgen blir det rå og knallsær electropop fra en norsk-britisk kvinne. Glæd dæ.

5 kommentarer:

  1. Han er nok ikke så veldig "hvit". Han er halvt Cherokee. Derav navnet.

    SvarSlett
  2. Makes sense. Ikke min greie å sjekke vesentlige faktoider.

    SvarSlett
  3. Ser den. Dog kunne fyren nesten like godt ha gått under navn som Sitting Bull, Running Elk, ja til og med Sølvpilen eller Månestråle. Han ville likevel blitt stemplet som en del av den "hvite" hiphopen.

    SvarSlett
  4. I serien om hvite eller "hvite" hiphopmennesker burde du legge deg på øret at de franske gutta i Hocus Pocus kommer med ny skive i løpet av våren/sommeren, evt kan man alltids ta en hørings på det gamle albumet dems, 73 Touches. Jeg vil ikke på noen måte oppfordre til å tpb'e, men det finnes i alle fall ikke på spotify, og heller ikke hos platekompaniet såvidt jeg har sett.
    Hocus Pocus - 73 Touches, altså.

    Be on the lookout for en lekmannsanmeldelse på min egen blogg, biiatch

    -Gerber-

    SvarSlett
  5. Hm. Den lastes [ikke] ned i dette øyeblikk. Skal høre senere. Akkurat nå ble jeg veldig oppslukt i den nye singelen til The Dead Weather.

    SvarSlett

 
Bloggen Kim von Klev er en del av Kim von Klev-bloggene