tirsdag 23. mars 2010

Gorillaz



Jeg lovte noe kjent, og kjent blir det. Hvorfor? Jeg har nemlig et mål å ha et blogginnlegg for hvert eneste band jeg liker, uansett om de er kjente eller ikke. Så sykt radical jeg er.

Jeg antar at enhver kjenner til Gorillaz, så jeg tar de helt unødvendige faktoidene først. Dette er i hovedsak et slags alternativt hip-hop-prosjekt for mesterhjernen Damon Albarn, som blant annet frontet det fine britpoporkesteret Blur gjennom nittitallet og frem til midten av 2000-tallet. Han kan ikke rappe selv, og derfor får Gorillaz besøk og hjelp av masse andre fine folk på stort sett hver eneste låt. Hvis det bare sjunges i en låt, ja, så låter likevel musikken hip-hop-vennlig. Dette kombinert med at det det eneste medlemmet i bandet, bortsett fra Damon, er en tegneserieskaper, så ja, derfor har Gorillaz disse karakterene som er i alle musikkvideoene. Alt dette visste du selvsagt fra før av. Don't mind me.

La oss heller ta det viktige: jeg har tidligere likt en del av låtene til Gorillaz, og ikke vært megainteressert i en del andre, ettersom de to første albumene har et par knallsterke enkellåter, men svikter litt ellers. Fordi jeg er en aktualitens mester, så er ikke plasseringen av dette innlegget tilfeldig, ettersom Damon Albarn med venner slapp sitt tredje album for to uker siden. Det må sies at jeg bare har hørt gjennom plata en eneste gang, pluss litt ekstra på noen enkelte låter, men jeg satt likevel igjen med følelsen av at selv om Plastic Beach (som albumet heter) var samlet sett et bedre album, så var det sjeldent at jeg følte "Wow. Denne sangen var awesome!", slik jeg har gjort med en del enkeltlåter fra spesielt forrige skive (spesielt Feel Good).

Selv om jeg altså føler at Plastic Beach mangler et eller annet, så tror jeg tror jeg likevel skal gi den litt bedre tid, ettersom plata har fått masse gode kritikker. Jeg har likevel med et lite utvalg av noen av de bedre sporene fra den nye plata, samt et par skjulte godbiter fra de to forrige albumene.

Lytt i Wimp.

Lytt i Spotify.

Musikkvideo: El Mañana


I morgen: Gorillaz-kinda-relatert og ferskt. Låter tidvis heller ikke ulikt El Mañana.

1 kommentar:

  1. Spennende! Hadde samme følelse som deg om de forrige skivene. Gleder meg til å få hørt igjennom den nye :D

    SvarSlett

 
Bloggen Kim von Klev er en del av Kim von Klev-bloggene