søndag 14. mars 2010

Kollwitz




Jeg har sagt det mange ganger, men ja, jeg påstår fortsatt i post-lykke/amazed-rus at dette er sålangt årets beste norske plate. Perfekt for en metallsøndag.

Dere teite og døve metallhaters, dette er også metall dere kan like! Hurra!

Hvis du husker Isis, så låter dette som den hakket koseligere og mer hardcoreinspirerte lillebroren. Men denne lillebroren er overraskende nok bedre enn storebroren. Vi blir servert helt nydelige, saktebevegende metallåter med et hint av doom metal, litt prog og en feit dose post-rock. I tillegg til hardcore-skrikevokal. Det er vanskelig å si så mye annet enn, joda, dette høres kanskje vanskelig å bite over, men Kollwitz, disse fem karene fra Bodø, er bare så forbanna flinke, og har laget noe så ubeskrivelig mørkt og vakkert samtidig. Jeg blir mindblown hver gang jeg hører på dette debutalbumet deres fra februar. Dette definerer fantastisk.

Grunnen til at metallhaters også vil like dette er fordi en del av låtene er mer rolige spor uten de harde riffene og den sinte vokalen, her er det mørkt som faen, men med strykere, rolige ekko-gitarer og masse annen nydelighet. Gah. Jeg ELSKER Kollwitz. Nå er det din tur. Dette er over 60 minutter av et rent mesterverk fra norsk jord. Fyttifyttifytti. Går du glipp av dette går du glipp av noe jævlig stort. Jeg skal holde kjeft nå.

For dere som har sett anmeldelsen min på Musikknyheter., så er dette min første 10/10 til et album noen sinne. Her er forresten anmeldelsen. Dere bør lese den, disse blogginnleggene er ikke megadekkende, og her er det for all del verdt å lese alt av info og forventninger som er mulig.

Dette er et band jeg har hatt et ønske om å tipse om lenge på bloggen min, men fordi Spotify suger, så har jeg måtte drøye dette til jeg tok min redaksjonelle avgjørelse om å gjøre Wimp likeverdig når det gjelder dagsinnleggene på bloggen.

Dermed følger idag en spilleliste i Wimp, og siden jeg digger dette bandet er den litt lang, først og fremst fordi de har laget fryktelig lange låter, men dere som fortsatt ikke har Wimp kan spørre om en invitasjonskode i kommentarfeltet nedenfor, jeg har nemlig to stykk liggende. Dere som ikke gidder det får nøye dere med Myspace. Men, jeg bare sier dette - dette er det beste albumet på en stund, og på ingen måte noe du vil gå glipp av! Sverger på død og liv og etc!

Lytt i Wimp.

Lytt i Myspace.

I morgen kan du se frem til fresk hvitmannshiphop.

2 kommentarer:

  1. Hva synes du om shot at dawn ?

    SvarSlett
  2. Ha med i bakhodet at jeg bare har hørt en låt, men jeg har hørt den tre ganger, og i all ærlighet så synes jeg det er, kontroversielt nok, ganske kjedelige saker.

    SvarSlett

 
Bloggen Kim von Klev er en del av Kim von Klev-bloggene