torsdag 4. mars 2010

Ingrid Olava



Ja. Jeg vet at 100% av dere kjenner til Ingrid Olava, og dere har antageligvis alle hørt singelen fra førstealbumet, Only Just Begun, og kanskje attpåtil singelen fra det nye albumet The Guest, Warrior Song.

Vel, jeg har som mål å en dag ha skrevet om alle artistene jeg liker her på bloggen, uten basis på popularitet, og i den sammenheng kunne gjøre noe mer aktuelt og nyttig ut av de mer kjente artistene.

For det er The Guest jeg vil fokusere på idag. Et nydelig album jeg anmeldte for Musikknyheter for et par uker siden, og linket til den her på bloggen. Jeg vet ikke hvor mange av dere som likevel leste den, men ettersom jeg har sluttet å bruke min anmeldelser for Musikknyheter som daglig bloggstoff, slik jeg har gjort med blant annet Moddi, så blir det nå egne innlegg for de samme artistene.

The Guest er et råflott album, med flere litt opptempolåter som funker helt topp, i tillegg til en del rolige låter som funker like bra. Dessverre så dabber platas kvaliteter litt av mot slutten, slik jeg skrev i anmeldelsen.

Uansett, jeg har satt sammen en liste med en del høydepunkter fra plata, slik at du kan få lært deg å elske The Guest, og Ingrid Olava, hvis du ikke har hørt særlig på musikken hennes tidligere.

Lytt.

Jeg skrev i går en anmeldelse av et band jeg absolutt elsker, og deres nye debutalbum Decay Decay.

The Megaphonic Thrift - Decay Decoy

Annet enn det så legger du kanskje merke til at det nå er to avstemninger til høyre i bloggen. Dere som er faste lesere har sikkert allerede skjønt at jeg kommer til å ha en avstemning i to uker etter hvert månedsskifte over det beste albumet fra forrige måned. Nå er vi i mars, og da er det platene fra februar som gjelder. Hvis dere lurer på hva som skal til for at album blir nominert til den, så er det alle album fra februar måned som jeg har hørt på og likt godt. Dette er i aller høyeste grad "en musikkblogg i subjektivitens gode ånd". Her er det min smak som regjerer, og dere med tilnærmet lik smak er mine søte kattepuser og hjertelig velkommen hver eneste dag.

Men, nok om det. Det som er viktig er avstemningen under. Der står det "Med hvilken tjeneste vil du bli servert låtene?". Dette er i aller høyeste grad en brukerundersøkelse.

For det har seg nemlig slik at jeg hater Spotify, i hovedsak på grunn av et forjævlig dårlig utvalg, som skaper en del komplikasjoner når det gjelder å skulle anbefale band. Jeg har flere artister jeg har lyst til å dele med en gang, men på grunn av Spotifys utvalg er dette foreløpig ikke mulig. Til nå har jeg i slike tilfeller limt inn videoer fra YouTube med de låtene jeg har ønsket å bruke i bandanbefalingene, men nå har det kommet et langt bedre alternativ: Wimp.

Jeg har snakket en del om Wimp tidligere, men for dere som ikke kjenner til tjenesten, så er dette Platekompaniet sitt svar på Spotify. Grunnen til at jeg elsker denne tjenesten helt ekstremt høyt i forhold til Spotify går ut på følgende punkter; Utvalget i Wimp er aldeles nydelig, og jeg har tilgang til omtrent enhver nye utgivelse klokka 00:01 hver mandag, i motsetning til Spotify, der jeg gjerne må vente flere dager eller uker på at de samme utgivelsene skal komme. En annen sak er at Wimp fokuserer tungt på å tipse brukerne om ny, og god musikk, til sammenligning til Spotify der det er utelukkende ræl i seksjonen "What's new?".

Wimp er endelig kommet ut av beta nå, og vil være tilgjengelig for enhver innen kort tid. Baksiden med Wimp (for oss gjerriges del) er at det finnes ingen gratisversjon, slik at artistene faktisk skal få betalt, noe de ikke gjør med gratisversjonen av Spotify.

Dermed ville jeg gjerne vite om det fantes noe interesse blant dere som lesere av bloggen at jeg skulle begynne å bruke spillelister fra Wimp i stedet for Spotify, eller kanskje begge deler? Kom gjerne med forslag.

Angående Wimp. Jeg har blitt tildelt tre koder fra Wimp, som jeg kan dele med tre venner, slik at de får 30 dager gratis Wimp-abbonement.
Og de vil jeg gjerne dele med dere kjære lesere. Dermed vil jeg gjerne høre hvilket band dere oppdaget gjennom bloggen som dere har likt best. De tre første som svarer med greie svar i kommentarfeltet nedenfor får hver sin kode.

For dere som faktisk tok dere bryet med å lese gjennom alt, tusen takk, dere er noen sjuke jävlor.

I morgen blir det endelig en Friday Rewind. Norsk prog!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

 
Bloggen Kim von Klev er en del av Kim von Klev-bloggene