søndag 7. mars 2010

Kyuss



God süntag. Ettersom dette er i all hovedsak stoner ROCK, så er det nok noen som vil fnyse over at jeg kjører dette inn i metallsøndag-spalten, men jeg har funnet ut at jeg muligens bør tøye grensene en smule for å få kunne holde spalten gående i lang tid.

Kyuss er kanskje det beste av flere stoner-band som trådde frem fra USAs ørkener på nittitallet, med ekstremt seige og tunge (i rock-forstand) gitarriff med inspirasjon fra funk, blues og doom metal, og tekster stort sett relatert rundt hasj. Dette er det man i aller høyeste grad definerer som ballerock. Du får det ikke mer macho enn dette.

Kyuss er faktisk bandet som sannsynligvis er grunnen til at Queens of the Stone Age eksisterer og har gitt ut bra plater, for dette var bandet til Gingerelvis/Josh Homme den gang han kun spilte gitar og hadde midtskill.

Mens de fleste andre stoner rock-band fra den samme bølgen fortsatt holder på idag, som Fu Manchu og Masters of Reality, så gav Kyuss seg i 1995. Dette var FØR de ble særlig kjente. Dermed har de på en måte blitt et kultband i ettertid.

Kos deg med rock bygd på marihuana-os.

Lytt.

I morgen blir det britisk enmannsforetak-electronica.

EDIT: Jeg glemte en megaviktig detalj. Jeg har denne helga forfattet en anmeldelse av årets (sålangt) desidert beste plate. Likte du Isis vil du ELSKE dette. Post-metal av aller beste vare. Fy faen. Jeg har hørt gjennom plata fra start til slutt snart 15 ganger den siste uka. Et jævla mesterverk er det.

Kollwitz - Like Iron I Rust

Kommer snart mer rettferdig plass på bloggen til dette bandet så fort de får lagt plata ut på Spotify. Har du Wimp kan du høre den. Jeg har som nevnt 30-dagerspass til Wimp hvis noen vil ha. Shout out.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

 
Bloggen Kim von Klev er en del av Kim von Klev-bloggene